En maskert tidsreise

HER & NÅ
7. februar er det igjen duket for operaball i hovedstaden. En mulighet til å drømme seg bort til en annen tid, ifølge Hilde Maren Schjager.

Maskeball. En festtradisjon vi nordboere ofte forbinder med kontinentet – og kanskje særlig karnevalet i Venezia.

Men historisk sett har vi faktisk ikke ligget så langt bak, påpeker Hilde Maren Schjager. Hun er styremedlem og presseansvarlig i Oslo Operaball.

– Norden har ikke ligget etter i denne tradisjonen. Operaen Et maskeball av Verdi beskriver jo en hendelse i Stockholm, nemlig attentatet på kong Gustav 3., som fant sted på nettopp et maskeball.

Tradisjon fra 1800-tallet
Operaballet i Oslo er et bevisst forsøk på å ta opp igjen en tradisjon som ble etablert på 1850-tallet, men med aner tilbake til 1838. Da sto studenter ved universitetet i Kristiania bak maskeball i Gamle Logen.

– Når Johan Svendsens “Festpolonaise” framføres i Gamle Logens store sal under operaballet, skjer det i akkurat den sammenhengen stykket er skrevet for: et maskeball i Gamle Logen! sier Schjager.

Hovedstaden vår delte denne tradisjonen med byer som Roma og Paris gjennom mesteparten av 1800-tallet. Da den ble tatt opp igjen i 1989, var det etter et opphold på sju tiår. Siden da har det imidlertid blitt arrangert operaball i Oslo hvert år.

oslo_operaball_komiteen_large– Er ballet en tidsreise?

– Forvandlingen er et poeng. Noe av magien er nettopp dette å ta steget ut av hverdagen. Rammene vi lager rundt arrangementet, er med på å legge til rette for dette. Blant annet er det lagt noen føringer for kutymen, slik at askepottene og askeladdene kan leve seg inn i rollene som prinsesser og prinser for en kveld.

– Prøver dere å gjenskape én spesiell tidsepoke?

– De første årene var det tema basert på ulike tids- og stilepoker, som rokokkoball, parisermote og empireball. Siden har det blitt mer preg av stilforvirring, og det har ikke vært noen draktkonkurranse. Men det har hatt et historisk tilsnitt. Og om noen vil komme i folkedrakt, bunad eller som dovregubbe, er de også velkomne, sier Schjager.

– Er det mange som lager kostymene selv?

– Vi har hatt systue før mange av ballene, hvor inspirerende sydamer har vist hvordan man kan improvisere og sette sammen antrekk. Herrene må for eksempel finne ut hva slags knestrømper som går til rokokkokostymet. En får kanskje ikke kjøpt hosebånd i dag, og må lage tørkle selv. Og hvordan festes kniplinger? Hår og smykker er også en del av utfordringen, svarer Schjager.

Må søke masketillatelse
– Hvor viktige er maskene?

– Masker er en del av kostymet, og da må en lese om teaterformencommedia dell’arte: Masken din definerer nemlig også en type, et antrekk og en adferd – med tilhørende uttrykk. Vi har holdt maskekurs, både for gipsmasker og pappmasjé, samt videregående kurs i lateks- eller lærmasker, med ulike avstøpningsteknikker.

Et av de faste punktene på Operaballet er opptoget gjennom sentrum, med fakler og hestekortesje, fram til Gamle Logen. Maskene gjør at ritualet krever en årlig korrespondanse med byråkratiet.

– I politisøknaden om å gå i fakkeltog møter vi hvert år en forskrift om at maskering ikke er lov i opptog i Oslos gater. Vi må derfor søke om unntak når vi går til Gamle Logen, fordi dette selvsagt er en del av poenget.

– Er dansene kompliserte?

– Vi lager et ball der mange ikke kan trinnene fra før, men det går raskt å lære dem. Dansene er koreografert for Operaballet av Reidar Warme (1925–2007), Norges første lektor i dans. Han hadde et enormt repertoar, med over 12 000 danser nedtegnet i arkivet. Dansene vi bruker, kommer fra Italia, Frankrike, England og Tyskland og skriver seg fra barokken og renessansen og framover til begynnelsen av 1900-tallet, sier Schjager.

– Siden vi bruker historiske danser, vil det bety at de fleste møter uten å være kjent med trinnene, og starter “på likt”. Men enkelte år har vi lagt inn noen mer ambisiøse innslag, som å lære turdanser (danser med sekvenser som følger et fast mønster, red.anm.) som française, lanciers eller kvadrilje. Hver økt avsluttes for øvrig med en galopp!

Les mer på www.operaballet.no.